اگر باور دارید که شما لایق بهترین‌ها هستید و باید در کمال آرامش و امنیت زندگی کنید، به ماژول خانه هوشمند نیاز خواهید داشت. در روزهایی که اغلب مردم بر سر اینکه پول خوشبختی میاورد یا خیر جدال دارند، بسیاری از افراد دیگر با خرید ماژول خانه هوشمند رفاه زندگی خود را چندین برابر می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که ماژول خانه هوشمند چیست، چه کاربرد، انواع و مزایایی دارد، حتماً ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

زمانی که صحبت از خانه هوشمند می‌شود، منظور خانه‌ای نیست که با تکنولوژی و توسط ربات‌ها ساخته شده است و برای مثال در آن ربات‌ها در حال پذیرایی از ساکنان هستند! البته این تکنولوژی را هم به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور در ایران مشاهده خواهیم کرد؛ اما در حال حاضر انواع خانه هوشمند در ایران به ماژول خانه هوشمند مجهز شده و با مجهز شدن به آن نسبت به خانه‌های معمولی تفاوت پیدا می‌کنند. این ماژول انواع، وظایف و ویژگی‌های گوناگونی داشته و بر همین اساس هم خانه‌های هوشمند تنوع دارند.

ماژول خانه هوشمند

ماژول خانه هوشمند چیست؟

منظور از ماژول خانه هوشمند سیستم یا دستگاه‌های خاصی هستند که به دستگاهی مانند گوشی تلفن همراه متصل شده و امکان کنترل یا مدیریت بسیاری از لوازم را از این طریق فراهم می‌کنند. در واقع ماژول‌ها شامل تجهیزات هوشمند خانه هستند که با استفاده از اینترنت اشیاء متصل شده و کاربر یا ساکنان می‌توانند از راه دور و با سهولت فراوان تجهیزات، لوازم، دستگاه‌ها و انواع سیستم‌های منزل را مدیریت کنند.

تعدادی از این تجهیزات شامل مواردی همچون دستگیره هوشمند، روشنایی هوشمند، سنسورهای دیجیتال، پرده‌های هوشمند، سیستم‌های صوتی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، قفل هوشمند، دوربین و غیره هستند.

این تجهیزات با کمک اتصال از طریق پروتکل‌ها یا تکنولوژی‌های خاص ارتباطات از راه دور را فراهم می‌کنند. به عنوان نمونه انواع پروتکل خانه هوشمند مواردی مانند پروتکل زیگبی، پروتکل zwave، تکنولوژی NFC، پروتکل KNX و موارد مشابه را در برمی‌گیرد.

انواع ماژول خانه هوشمند

این روزها انواع خانه هوشمند وجود دارند چراکه انتظار هر کاربر از خانه‌های هوشمند متفاوت است و بر همین اساس ماژول‌های متنوعی هم به وجود آمده‌اند. کاربران می‌توانند بر اساس سلیقه و نیاز خود هر یک را خریداری کنند. در مجموع تعدادی از نمونه‌های انواع ماژول خانه هوشمند شامل این موارد هستند:

ماژول‌های گرمایشی و سرمایشی

گاهی هیچ‌چیز به اندازه یک درجه هوای مطلوب، تهویه مناسب و دمای صحیح باعث لذت بیشتر در هنگام استراحت در منزل نمی‌شود و ماژول خانه هوشمند مخصوص سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی، ترموستات، سنسورها و تهویه این مسئله را شدنی کرده است. با این نوع ماژول‌ها می‌توانید دمای محیطی را به بهترین و آسان‌ترین شکل ممکن کنترل کنید.

ماژول‌های روشنایی

همان‌طور که از نام آن‌ها می‌توانید حدس بزنید، این مورد از انواع ماژول خانه هوشمند برای کنترل و مدیریت روشنایی محیط کاربرد دارد. این ماژول مواردی همچون کنترل مرکزی نورپردازی، کنترل میزان نور و روشنایی خودکار را شامل می‌شود و با کمک سیستم‌های نورپردازی، پریزها، سوئیچ‌ها و لامپ‌های هوشمند اجرا می‌شود.

ماژول‌های امنیتی

در حال حاضر ماژول‌های امنیتی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین انواع ماژول خانه هوشمند محسوب می‌شوند چراکه هیچ‌چیزی به اندازه تأمین امنیت خانه اهمیت ندارد. خانه‌ها ساخته می‌شوند تا امنیت را به وجود آورند و این روزها ماژول‌ها و سیستم‌های امنیتی نه تنها کاربردی، بلکه ضروری هستند. اگر بخواهیم به طور مختصر به معرفی انواع سیستم امنیتی هوشمند خانه و اماکن بپردازیم، قفل، دستگیره، سنسورهای تشخیص حرکت، سیستم‌های آژیر، دوربین‌های مداربسته و دزدگیر تعدادی از موارد هستند و در این ماژول‌ها وجود دارند. در صورت تمایل می‌توانید مقاله ۱۸

ماژول‌های سیستم صوتی

ماژول‌های سیستم صوتی شامل مواردی هستند که امکان کنترل تجهیزات با صدا را فراهم کرده و در واقع از جذاب‌ترین انواع ماژول خانه هوشمند به شمار می‌روند. این سیستم‌ها به تشخیص صوت یا تشخیص صدای کاربر مجهز بوده و سپس فرامین و دستورات از پیش تعیین‌شده را با تشخیص صوت اجرا می‌کنند.

به عنوان نمونه با آن‌ها می‌توانید دستور قفل کردن درب را از طریق صوت بدهید. البته بسیاری دیگر هم از طریق تلفن همراه شما و نرم‌افزارهایی که به طور جداگانه معرفی خواهیم کرد، کنترل می‌شوند.

انواع ماژول خانه هوشمند

ماژول‌های سیستم صوتی و تصویری

این ماژول‌ها شامل مواردی همچون تلویزیون هوشمند و اسپیکرهای هوشمند هستند. این موارد برای کسانی که عاشق موسیقی و آهنگ هستند، انتخابی عالی به حساب می‌آیند. با تنها یک کلیک ساده می‌توانید صدای موسیقی آرامش‌بخش و جذابی را در سراسر خانه پخش کرده و به آسانی آن را کنترل کنید.

ماژول‌های آشپزخانه

ماژول‌های آشپزخانه برای تجربه‌ای آسان‌تر، لذت‌بخش‌تر و بهتر در آشپزی کاربرد دارند. با این ماژول‌ها می‌توانید انواعی از لوازم برقی و پرکاربرد آشپزخانه را با اتصالات بی‌سیم یا از راه دور کنترل کرده و اگر زندگی پرمشغله و شلوغی دارید، با آن‌ها تهیه غذا و خوراکی را آسان‌تر و سریع‌تر کنید.

کاربرد ماژول خانه هوشمند

مواردی که تا به این‌جا در خصوص ماژول خانه هوشمند ذکر کردیم، تنها بخش مختصر و کوچکی از این تکنولوژی‌ها را در برمی‌گیرد. بر این اساس می‌توانیم بگوییم که کاربرد ماژول خانه هوشمند در هر جایی از خانه و زندگی دیده می‌شود. به طور خلاصه و مختصر این کاربردها در موارد زیر دیده می‌شوند:

  • کنترل تهویه و دما
  • کنترل سیستم گرمایشی و سرمایشی
  • کنترل درب و قفل‌ها
  • کنترل تجهیزات آشپزخانه
  • کنترل پرده برقی و روشنایی
  • فراخوانی آسانسور

مزایای استفاده از ماژول خانه هوشمند

استفاده از ماژول خانه هوشمند وابسته به نوع و کیفیت می‌تواند مزایای بی‌شماری برای شما داشته باشد. برای مثال قابلیت کنترل مرکزی و کنترل از راه دور، بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزایش امنیت و آرامش تعدادی از مزایای مهم آن به حساب می‌آیند.

امکان مدیریت و کنترل مرکزی

امکان مدیریت و کنترل مرکزی از مزایای بسیار مهم در استفاده از ماژول خانه هوشمند است چرا که مدیریت تجهیزات و لوازم خانه را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. بر اساس این مزیت، کاربران می‌توانند تمامی تجهیزات هوشمند را به طور مرکزی و یکجا مدیریت کنند.

قابلیت کنترل از راه دور

اغلب این تجهیزات هوشمند به تلفن همراه یا تبلت شما متصل می‌شوند. به این معنا که می‌توانید به آسانی آن‌ها را از راه دور کنترل کنید و حتی در صورت عدم حضور در خانه، وضعیت تجهیزات و مصرف انرژی را بررسی و مدیریت نمایید. به عنوان نمونه، با انواع پروتکل هوشمند خانه شرایط بررسی وضعیت قفل بودن درب، ورود و خروج و ایمنی خانه وجود دارد و وابسته به نوع تجهیزات، از راه دور هم می‌توانید درب را قفل کنید.

بهینه‌سازی مصرف انرژی

همان‌طور که گفتیم از مهمترین انواع ماژول خانه هوشمند، ماژول‌هایی هستند که برای کنترل نورپردازی، سیستم تهویه، سیستم سرمایشی و گرمایشی نصب می‌شوند. در نتیجه با آن‌ها می‌توانید به راحتی مصرف انرژی و برای مثال میزان نور خانه را کنترل کنید. زمانی هم که این موارد را با سهولت بیشتر مدیریت کرده باشید، در نهایت انرژی را به صورت بهینه و صحیح مصرف کرده‌اید.

تنوع در ماژول‌ها

در این مطلب تنها تعداد مختصری از انواع ماژول خانه هوشمند را به شما معرفی کردیم. زمانی که برای خرید ماژول یا تجهیزات هوشمند اقدام کنید، با دریایی از تجهیزات، محصولات و لوازم گوناگون مواجه خواهید شد. به همین دلیل، این محصولات را می‌توانید بر اساس سلیقه شخصی در گوشه به گوشه خانه نصب کنید و از این طریق هر فردی می‌تواند به بهترین شکل ممکن نیاز خود را برطرف سازد.

مزایای استفاده از ماژول خانه هوشمند

در واقع هر کاربری به اتوماسیون و یا تجهیزات متفاوتی برای رفع نیاز خود نیاز داشته و وجود تنوع بالا برای تهیه این اقلام از دیگر مزایای ماژول خانه هوشمند به شمار می‌رود.

قابلیت شخصی‌سازی

با استفاده از ماژول خانه قرار نیست که همه‌چیز طبق برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده پیش برود و شما نقشی در نحوه استفاده از محصولات و تجهیزات نداشته باشید! بلکه بالعکس، امکان شخصی‌سازی وجود دارد. انواع پروتکل‌ها، فناوری‌ها و تنظیمات این ماژول‌ها به‌گونه‌ای هستند که کاربران بتوانند تغییرات دلخواه را ایجاد کنند. به عبارتی دیگر، این تجهیزات انعطاف‌پذیر بوده و طبق برنامه‌ریزی خود شما کار می‌کنند.

افزایش امنیت و آسایش

افزایش امنیت و آرامش از مهمترین مزایای استفاده از ماژول خانه هوشمند به حساب می‌آید. در واقع استفاده از ماژول‌ها یکی از اصلی‌ترین و مهمترین موارد از ۱۸ راهکار قطعی برای امنیت خانه بوده که با تجهیزاتی همچون قفل، دستگیره، دوربین و سایر لوازم امنیتی هوشمند باعث افزایش امنیت و پس از آن هم افزایش آسایش می‌شود. علاوه‌بر این، برای ایجاد امنیت بیشتر و در موارد خاص حتی امکان استفاده از سنسورهای هوشمند برای تشخیص حرکت هم وجود دارد و این موارد به نوع ماژول بستگی دارند.

به عنوان نمونه، با قفل‌هایی که با اثر انگشت شما باز می‌شوند، هیچ فرد دیگری نمی‌تواند درب را باز کرده و وارد منزل شود! در نتیجه امنیتی چندین برابری به وجود می‌آید. البته قفل اثر انگشتی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که اثر انگشت اعضای خانواده را هم تشخیص داده و به عبارتی سازندگان فکر همه‌جای کار را کرده‌اند.

زندگی در محیطی سالم و مطبوع

با تجهیزاتی که توسط ماژول خانه هوشمند به آن‌ها دست پیدا می‌کنید، می‌توانید فضای خانه، اتاق و محل زندگی را سالم‌تر و بهتر کنید. برای نمونه زمانی که با این تجهیزات دما، تهویه و رطوبت هوا را به خوبی مدیریت و کنترل کنید، در محیطی مطلوب‌تر و هوایی بهتر خواهید خوابید. به این فکر کنید که پس از یک روز کاری سخت در هوایی بیش از حد گرم یا سرد و نامطبوع یا آلوده، به خانه‌ای با هوای مطلوب رسیده و می‌توانید در نهایت آرامش استراحت کنید!

نرم افزارهای کنترل ماژول‌ خانه هوشمند

همان‌طور که اشاره کردیم، از مزایای ماژول هوشمند کنترل مرکزی و مدیریت آسان است. حال برای آنکه چنین چیزی شدنی باشد و به عبارتی شرایط فراهم شود، به استفاده از نرم افزار مخصوص نیاز است. در حال حاضر نرم افزارهای گوناگونی وجود دارند که هر یک با ویژگی و امکانات خاص این مدیریت را برای شما آسان‌تر می‌کنند.

حتی بسیاری از آن‌ها به طور پیش‌فرض بر گوشی موبایل نصب هستند و می‌توانید در صورت تمایل از آن‌ها استفاده کنید. در صورتی که نرم افزار مناسبی را انتخاب و نصب نمایید، به امکانات ویژه و مهمی برای کنترل بهتر دست خواهید یافت. در مجموع تعدادی از نمونه‌های رایج و معروف نرم افزارهای کنترل ماژول خانه هوشمند به این ترتیب هستند:

نرم افزار Google Home

این نرم افزار با کمک Google Assistant به بهترین شکل کار می‌کند و هم برای کاربران اندرویدی و هم برای کاربران IOS کاربرد دارد. با استفاده از آن می‌توانید انواعی از تجهیزات را به آسانی کنترل کنید. در مجموع این نرم افزار برای مدیریت انواع سیستم صوتی و تصویری، سیستم‌های امنیتی، سیستم‌های مدیریت انرژی و موارد مشابه کاربرد دارد.

نرم افزار Home Assistant

این نرم افزار یکی از انواع رایج برای اتوماسیون خانگی و یا کنترل ماژول خانه هوشمند به حساب می‌آید که به روش‌های گوناگونی همچون نصب اپلیکیشن یا تحت وب قابل استفاده است. با آن می‌توانید انواع مختلفی از ماژول‌ها را کنترل کنید. در واقع Home Assistant به معنای واقعی کلمه یک دستیار خانگی است که به صورت رایگان و منبع باز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

نرم افزار SmartThings

این مورد از نرم افزارهای کنترل ماژول‌ خانه هوشمند توسط سامسونگ عرضه شده است و از این رو می‌توانید در خصوص امکانات و کیفیت آن اطمینان داشته باشید. این نرم افزار را هم می‌توانید به آسانی روی گوشی نصب کرده و با کمک آن در کسری از ثانیه تجهیزات هوشمندتان را کنترل کنید. این نرم افزار با انواع پروتکل‌های محبوب و معروف از جمله پروتکل zwave، پروتکل زیگبی و وای‌فای سازگار است. همچنین با انواع لوازم و محصولات سامسونگ و برای مثال ماشین لباسشویی سامسونگ به بهترین شکل سازگاری دارد.

نرم افزار Apple HomeKit

اگر آیفون یا آیپد دارید، Apple HomeKit از نرم افزارهای مخصوص برای این دستگاه‌ها بوده و برای کنترل و مدیریت ماژول خانه هوشمند از بهترین‌ها به حساب می‌آید. این نرم افزار یک نرم افزار ایمن و مطمئن بوده و روشنایی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و امنیتی را با آن به طور مرکزی و به آسانی کنترل کنید.

نرم افزار Amazon Alexa

آمازون الکسا از شهرت بالایی برخوردار بوده و کاربرد فراوانی دارد. با این نرم افزار می‌توانید انواع تجهیزات را با سهولت کنترل کنید و زمانی که در منزل نیستید هم وضعیت تجهیزات را مانیتور با بررسی نمایید. همچنین در صورتی که دوست دارید تجهیزات و ماژول هوشمند خانه را با صدا یا صوت کنترل کنید، این نرم افزار در تشخیص صدا بسیار دقیق عمل می‌کند.

نرم افزار IFTTT

با این اپلیکیشن کنترل ماژول هوشمند به موارد شخصی‌سازی گوناگونی برای تنظیمات سیستم‌ها دسترسی خواهید داشت. IFTTT به هوش مصنوعی مجهز بوده و همین مسئله باعث می‌شود که با کمک آن به امکانات ویژه‌ای دسترسی پیدا کنید. البته برخلاف سایر موارد، برای دسترسی به بسیاری از امکانات کاربردی آن به تهیه اشتراک نیاز خواهید داشت.

نرم افزارهای کنترل ماژول‌ خانه هوشمند

در ضمن نرم افزارهای فراوان دیگری هم وجود دارند که می‌توانید دانلود کنید. اما توجه داشته باشید که این موارد رایج‌ترین و معروف‌ترین به حساب می‌آیند و به همین دلیل هم با ایمنی بالا بیشتر قابل‌اعتماد هستند. در نتیجه پیشنهاد نمی‌کنیم که برای کنترل ماژول هوشمند خانه و به خصوص سیستم‌های امنیتی به سراغ نرم افزارهای ناشناخته بروید.

جمع بندی

ماژول خانه هوشمند شامل سیستم‌ها و تجهیزات گوناگونی است که هر یک برای زندگی بهتر و آرامش بیشتر شما کاربرد دارند. در نهایت اگر بخواهید امنیت و راحتی را به بهترین شکل تأمین کنید، این ماژول‌ها بهترین گزینه هستند. تنها به نکات مهم مطرح‌شده در این مطلب و از جمله به بهترین نرم افزارهای کنترل ماژول هوشمند توجه داشته باشید تا از این طریق بتوانید از حداکثر مزایا برخوردار شوید. در ضمن حتماً خرید ماژول و لوازم از جمله خرید قفل هوشمند را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید.

سوالات متداول

منظور از ماژول خانه هوشمند سیستم یا دستگاه‌های خاصی هستند که به دستگاهی مانند گوشی تلفن همراه متصل شده و امکان کنترل یا مدیریت بسیاری از لوازم را از این طریق فراهم می‌کنند.

قابلیت کنترل مرکزی و کنترل از راه دور، بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزایش امنیت و آرامش تعدادی از مزایای مهم آن به حساب می‌آیند.

اگر باور دارید که شما لایق بهترین‌ها هستید و باید در کمال آرامش و امنیت زندگی کنید، به ماژول خانه هوشمند نیاز خواهید داشت.