اگر بخواهیم یکی از مهمترین مکان ها در سازمان های مختلف را نام ببریم، اتاق سرور یکی از گزینه هایی است که حتما به ذهن ما خطور می کند. بسیاری از اطلاعات مهم و حتی محرمانه سازمان ها در این بخش نگهداری می شود و تنها افراد خاصی باید به این اتاق دسترسی داشته باشند. برای امنیت هرچه بهتر این مکان، پیشنهاد می شود از قفل هوشمند استفاده شود. در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم که چرا قفل هوشمند برای اتاق سرور ضروری است.

قفل هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟

در ابتدا بهتر است به صورت خلاصه در مورد قفل هوشمند صحبت کنیم. قفل هوشمند یا قفل دیجیتال به قفل هایی گفته می شوند که بازگشایی آنها دیگر به کمک کلید نیست؛ بلکه روش های بازگشایی متفاوتی که امنیت بیشتری را برای اماکن به ارمغان می آورند، جایگزین بازگشایی از طریق کلید شده اند.

قفل های هوشمند با استفاده از مشخصه های بیومتریک نظیر اثر انگشت، چهره و خطوط کف دست و همچنین روش هایی نظیر رمز عبور، کارت هوشمند و تلفن همراه قابل بازگشایی هستند. این روش ها به مراتب امنیت بیشتری نسبت به کلید دارند. قفل های هوشمند ویژگی های فراوانی دارند که برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد آنها، پیشنهاد می شود حتما مقاله قفل هوشمند چیست را مطالعه نمایید.

اهمیت استفاده از قفل هوشمند در اتاق سرور

اهمیت استفاده از قفل هوشمند در اتاق سرور

سوال اساسی که در این مقاله مطرح شد این است که چرا قفل هوشمند برای اتاق سرور ضروری است؟ در این بخش به طور کامل به اهمیت استفاده از قفل هوشمند در اتاق سرور پرداخته می شود.

امنیت بسیار بالا

اتاق سرور سازمان ها و در ابعاد بزرگتر دیتاسنترها، مکان هایی هستند که امنیت در آنها بسیار مهم است. در سازمان ها، تمامی اطلاعات در سرورها نگهداری می شود و باید به صورت شبانه روزی فعال باشند. کوچکترین مشکل در اتاق سرور، هزینه های سنگینی را به سازمان ها وارد می کند.

بحث امنیت در دیتاسنترها به مراتب مهمتر و پررنگتر است. دیتاسنترها با در اختیار داشتن تعداد زیادی سرور، وظیفه نگهداری اطلاعات بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها را بر عهده دارند.

با این توضیحات مشخص است که امنیت در اتاق های سرور و دیتاسنترها چه اهمیت بالایی برخوردار دارد. سیستم های امنیتی این اماکن باید به بهترین شکل عمل کنند و درحال حاضر، بهترین قفل از لحاظ امنیت، قفل هوشمند است. بازگشایی قفل های هوشمند به جهت آنکه توسط روش های خاصی نظیر اثر انگشت، تلفن همراه و کارت صورت می گیرد، امنیت را به اتاق های سرور هدیه می دهد.

سهولت دسترسی

همانطور که دسترسی برای افراد غیرمجاز باید غیرممکن باشد، افراد مورد اعتماد باید به آسانی وارد اتاق سرور شوند. قفل های کلیدی به دلیل مشکلانی نظیر گیر کردن کلید یا شکستن آن در قفل، نمی توانند گزینه مناسبی برای این مکان حساس باشد. شما با استفاده از اثر انگشت یا تلفن همراه، همیشه و به راحتی می توانید قفل هوشمند را باز کنید.

ایجاد محدودیت و کنترل دسترسی افراد به اتاق

یکی از مهمترین ویژگی های قفل هوشمند، ایجاد محدودیت و کنترل دسترسی به افراد است. شما با استفاده از قفل هوشمند، می توانید به افراد مختلف دسترسی محدود بدهید؛ یعنی فرد قابلیت بازگشایی قفل را برای ساعات معینی از روز داشته باشد و در غیر این صورت، نتواند وارد مکان موردنظر شود. همچنین اگر شما برای اتاق سرور خود از قفل هوشمند استفاده می کنید، می توانید زمان رفت و آمد افراد را به دقت بررسی و کنترل نمایید.

عدم محدودیت در تعداد کاربران

با استفاده از قفل هوشمند برای اتاق سرور، می توانید از ویژگی دسترسی به تعداد زیادی از کاربران بهره مند شوید. به طور مثال برخی از قفل های هوشمند اثر انگشتی به شما این امکان را می دهند که بتوانید تا ۳۰۰ اثر انگشت در سیستم امنیتی قفل ثبت نمایید و به این تعداد افراد دسترسی بدهید. این کار بدون هیچ هزینه انجام می شود اما در مقابل اگر برای چنین تعداد افرادی بخواهید کلید تهیه کنید، هزینه بسیار بالایی را باید متحمل شوید.

برخورداری از قابلیت ضد هک و ضد شوک

شاید برخی افراد تصور کنند که سیستم امنیتی قفل هوشمند قابل هک شدن است و افراد خرابکار از این طریق می توانند قفل هوشمند را باز نمایند اما این تصور نادرست است. سیستم امنیتی قفل به گونه ای طراحی شده است که به هیچ عنوان نمی توان به آن نفوذ کرد. به همین دلیل افراد خرابکار نمی توانند با چنین اقداماتی به اتاق سرور دسترسی داشته باشند.

همچنین برخی از افراد برای بازگشایی قفل های هوشمند دست به دامن شوک الکتریکی می شوند که این روش نیز برای بازگشایی چنین قفل هایی کارآمد نخواهد بود.

انواع قفل هوشمند مناسب برای اتاق سرور

انواع قفل هوشمند مناسب برای اتاق سرور

قفل هوشمند کارتی

یکی از قفل های هوشمند که در بسیاری از اتاق های سرور استفاده می شود، قفل کارتی است. این نوع قفل به کمک یک کارت هوشمند باز می شود. این نوع قفل نسبت به قفل های کلیدی از لحاظ امنیت و سهولت، بهتر عمل می کند.

قفل هوشمند اثر انگشتی

قفل هوشمند اثر انگشتی را باید مطمئن ترین نوع قفل هوشمند نامید. قفل اثر انگشتی با توجه به اینکه به کمک اثر انگشت افراد باز می شود، به هیچ عنوان اجازه بازگشایی را به افراد غیر مجاز نمی دهد. این نوع قفل می تواند گزینه بسیار ایده آل برای اتاق های سرور و دیتاسنترها باشد.

قفل هوشمند با قابلیت بازگشایی از طریق تلفن همراه

یکی دیگر از انواع قفل هوشمند، قفل هایی هستند که از قابلیت بازگشایی به کمک تلفن همراه برخوردار می باشند. این قفل به شما این امکان را می دهد که توسط یک اپلیکیشن خاص، قفل را باز نمایید.

سوالات متداول در مورد قفل های هوشمند مناسب اتاق سرور

چرا استفاده از قفل هوشمند برای اتاق سرور اهمیت دارد؟

اتاق سرور از مکان های بسیار حساس در شرکت ها و سازمان ها محسوب می شود و باید از بالاترین سطوح امنیتی برخوردار باشد. به همین دلیل برای تضمین امنیت اتاق های سرور باید از قفل هوشمند استفاده نمود.

برای اتاق سرور از چه نوع قفل های هوشمندی می توان استفاده کرد؟

برای اتاق سرور می توانید از انواع مختلف قفل هوشمند نظیر قفل هوشمند اثر انگشتی، قفل هوشمند کارتی و قفل هوشمند با قابلیت بازگشایی از طریق تلفن همراه استفاده نمایید.

نتیجه گیری پایانی

در این مقاله به اهمیت استفاده از قفل هوشمند در اتاق های سرور و دیتاسنترها پرداختیم. نکاتی نظیر امنیت بالا، سهولت دسترسی و عدم محدودیت در تعداد کاربران نشان داد که قفل هوشمند در حال حاضر بهترین گزینه برای اتاق های سرور محسوب می شود. با توجه به این نکات، شاید علاقه مند به خرید قفل هوشمند برای اتاق سرور شرکت خود شده باشید تا از این مزایا بهره مند گردید.

شرکت تنسر لاک، بهترین تولید کننده ایرانی قفل هوشمند محسوب می شود و بهترین محصولات را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. تنسر لاک به عنوان اولین تولید کننده قفل هوشمند بیومتریک در ایران به شمار می رود. برای آشنایی بیشتر با محصولات تنسر لاک، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.